Via EMPA (den europæiske lodsorganisation) har vi modtaget en opfordring til deltagelse i IMPA's 2024 kampagne og undersøgelse af lodsers sikkerhed. Læs mere om hvordan du kan deltage. Vi deler ligeledes et par aktuelle artikler fra Arie Palmers omhandlende sikkerheden ved pilot transfer arrangements og en dårlig "case" fra en kinesisk bulk carrier.
Grundlæggende er det stadigt en risikofyldt operation når en lods skal om bord eller fra borde et lodset skib. Det kræver godt udstyr og gode procedurer, som altid holdes tip top i orden og hvor alle involverede er godt trænede og fokuserede. Desværre ser vi for tit dårligt udstyr, rigget forkert og assisteret af besætninger, der ikke altid er helt på mærkerne.
Den internationale lodsorganisation, IMPA, arbejder på dette i IMO, og her bedt os via EMPA om at deltage i årets kampagne og undersøgelse af lodsers sikkerhed verden over.
Læs mere om hvordan ud kan deltage i IMPA Survey App HER
IMPA kampagnen kører fra den 1. til 15. oktober 2024
Vores sikkerhed kræver et andet mindset
Til inspiration videreformidler vi også en artikel fra lods Arie Palmers, hvori han reflektere over de seneste års mange regler og skriftlige procedurer i den internationale skibsfart om sikkerheden ved Pilot Transfer Arrangements - og han spørger:
"But are we any safer? Quite the opposite. If anything, ticking boxes stands in the way of a proper safety mindset; it removes responsibility and encourages complacency and blame games. Safety is a mindset and not a paper tiger or a box to tick"
Arie Palmers AFNI is a registered Pilot and CHIRP Maritime Ambassador
Du kan læse hele hans artikel "Changing Attitudes" HER
Løse trin på lodslejder
Som nævnt har Arie Palmers også sendt EMPA en frisk rapport fra en kinesisk bulk carrier, hvor hele lodslejderen var non-compliant med de fleste regler i sin konstruktion og hvor samtlige trin var løse
Læs mere HER
2 mand i bådene i Danmark
I Danmark er det en stor brist og sikkerhedsrisiko, at det er tilladt for lodserierne at vurdere hvornår de selv mener det er sikkert at sejle med kun 1 bådfører i lodsbådene ved ombordsætning og aftagning af en lods.
Søfartsstyrelsen har sendt en ny bekendtgørelse i høring hvor man vil lovliggøre konditioner, hvor lodserier kan vælge kun at sejle med 1 bådfører.
DMP er modstander af dette. Vi mener kategorisk, at der altid skal være 2 mand i bådene. 1 bådfører til at styre lodsbåden sikkert og 1 besætningsmedlem til at assistere lodsen. Det arbejder DMP på i et klart høringssvar til Søfartsstyrelsen om den nye bekendtgørelse.
Situationer hvor du sættes om bord eller tages fra borde med kun 1 mand i lodsbåden, er noget som vil være relevant at indberette i forbindelse med IMPA kampagnen i oktober.
Commentaires